fredag 8. februar 2008

Om skolen og litt til

Hei alle sammen!!
ja, nå har det gått en uke siden jeg kom. Mye har skjedd denne uka, masse gøy, og masse ikke så gøy.
Skoledagene mine varer fra halv 9 til halv 4 hver dag. Første halvtime har vi noe som kalles minihouse eller house eller skole møte (hvor hele skolen møtes i gymsalen og synger skole sangen og hører på rektor snakke om et eller annet. Man har ikke noen bestemt klasse her, så alle er delt inn i forskjellige hus. Hvert hus har hver sin farge, og jeg jeg er i Gibson, som er farge grønn. Det er mage sport konkurranser hvor alle husene (det er sånn 5 til sammen eller noe) konkurrerer mot hverandre. Hvert hus er igjenn delt inn i minihouse får å da få mindre grupper og nor man har minihouse møter får men konkrete besjeder som gjelder hver og enkelt. Husene har elever fra alle alderstrinn og alle må snakke sammen og hjelpe hverandre og sånn.
Hvert alderstrinn har sitt eget lite hus/rom som dem kaller commonroom. I alderstrinn 13, som er mitt, og siste året på skolen, har et lite hus for seg selv litt utenfor skolen, det har en stue, et kjøkken, med mikro, stekeovn, toast maskin, et fullt kjøkken, og det har do og en liten dusj, som ingen bruker. Det er ganske digg, det er der alle er i friminuttene og folk hører på musikk og bare chiller i sofaene.
Det er veldig grupert her, det er lissom en gruppe med emoer, en med stygge folk og liksom en med rike og en med party folk...hahahah...hvor tror dere jeg sitter?
Jo ja, jeg er mest med party jentene, med det er fordi de er dem som har vert hyggeligst mot meg og vist meg rundt og det er dem som sier at jeg skal sette meg med dem, så de er ganske vennlige.
De har invitert meg på fest i dag men vertsfaren min er drit streng og sier at jeg ikke kan gå ut i tillfelle jeg har en ulykke. Jeg blir jævla irritert av det, og så spør han meg hele tiden hva jeg ville ha gjort eller hva mamma ville ha gjor hvis vi var i hans situasjon, og da sier jeg bare at jeg tror mamma ville latt meg gå får da blir jeg fortere venner med jentene, pluss jeg har kanskje en sjanse til å se en gutt i dette landet.
Vertsfaren min er bare gammeldags og streng, det er ikke noe morsomt lenger. Han sier at jeg ikke får dra noe sted han ikke kjenner og han må kjenne og snakke med foreldrene. Han fårstår ikke en gang at foreldrene ikke er hjemme hvis man har fest... så det er noe dritt, hadde ver mye kulerer hvis han kunne latt meg gå på fest...BÆSJ...jeg er irritert nå!
Ellers så var det hellidag på onsdag (JULIES BURSDAG GRATTIS) det er dagen maorienen skrev under på å ha den engelske dronningen som dems, så noen feirer det men andre litt mer unge maorir syns det ikke er noe å feire. Jeg dro med vertsmoren min, Judy, til stranda, og så dro vi opp til et sted hvor de lagde mat på maori vis, hvor di koker maten under jorden, så det var ganske intresangt, (jeg legger ut noen bilder av det)
Jeg har også bynt å ri og svømme her. Bare rett nedi vegen er det to hester, gamle damer, som ikke har blitt ridd på en stund, hun ene, Candi(den mørkeste) rir jeg ikke får hun er litt vell gammel, pluss jeg tror hun har orm, det er vertfall noe rart med henne.. Hun litt yngre heter Bella, hun er drit snill og go åri, så det passer meg perfekt! De er i dorlig for og blir ikke stelt ofte, eieren dems er en gammel lat kjærring, så jeg driver og får dem fine. Det er godt å være med non dyr og sånn får de snakker ikke engelsk og jeg kan ikke bli irritert på dem:)
Jeg savner maten hjemme, Judi er drit dårlig til å lage mat, hun bare stapper alt inni mikron, til og med kotletter, kjøttet er hardt og helt grusomt. Jeg har allerede lagd to brød og en pizza, får jeg trengte noe godt. Vertsfaren min, Jhon, liker ikke kryddret mat eller saus, så maten er bare grønnsaker og kjøtt . Det er helt forferdelig. Jeg savner mammas mat og hilds mat og sigges mat og pappas bacon frokoster og detes brownies, og skolekantinas salater. Jeg savner en saftig biff med barnie saus. Jeg savner til og med fiskepudding. JEG SAVER EKTE MAT!
Det vansklige er at jeg ikke kan si så mye, får det er jo litt frekt å skulle forandre på alt dem gjør, her om dagen ble jeg helt sjokert av at Judi stappa kottlettene i mikron, så jeg sa jeg kunne lage dem i stekepanna, men da sa hun at det er fetende å lage mat i stekepanna, selv om man bruuker olieven olje, noe som jeg syns er helt bullshit, hun blir jo ikke serlig tynn av å spise hele kottletten, med alt fettet selv om den er lagd i en ***** mikrobølge ovn! Det er det verste jeg har sett!
Judi er ganske så feit, og veldig lat. Hun kjører hvor som helst. Her om dagen skulle vi til hestene, som er på 5 min gå avstand, og hun ville kjøre. Hun skulle ta meg med å møte nabojenta, som er på 1 min gå avstand og hun kjørte. Minner meg mer om en amrikaner, er ikke rar at vi har global oppvarming med sånne folk på jorda.
Det bra med Judi er at hun er super hyggelig, og veldig grei. Hun er flink til å få meg til å føle meg bedre hvis jeg har hjemmlengsel eller noe sånt. Hver dag lager hun en liste med alle positive og alle negative ting som sjer med meg. Det kan virke som en veldig dum ting, men det hjelper!
STOR NYHET!
Jeg har fått bikiniskille!!!! HAHAHAHAHAHAAHAHAHAHAHAHAHAHAH SUCKERS!
Det har vært nydelig vær her og jeg har fått mass farge!:) det dumme er at jeg må gå med den nånnedrakten av en uniform og får ikke en solstråle på kroppen nor jeg er på skolen...
ja det er ikke mye mere å rapportere herfra, jeg savner dere grusomt og jeg savner caos grusomt, hvordan går det med min lille elskeling? Hvordan går det med norings?
Og du mamma, hvor lenge skal pizzan stå i ovnen og hvor varm bør den være?
Jeg skal kle på meg og så skal jeg vaske litt i huset og så skal jeg skrive noen av de postkortene jeg kjøpte får hundre år siden, så skal jeg gjøre litt lekser og så skal jeg gå til hestene...
hoper dere alle lever vel og fint sånn som jeg forlot dere!
Ha det gøy og ikke stress får mye med skole (gjelder deg også mamma men gjelder ikke gisle) btw, gisle, hvem vant veddemålet vårt, jeg tror nokk det var meg så du skylder meg 5 store tjenester, den første er sette inn penger på kontoen min , de pengene du skylder meg!! så ikke glemm det!!
GLAD I DERE!
<3GJØA<3

5 kommentarer:

Gjøa sa...

jeg legger ut bilder en annen dag, orker ikke nå!

Juliet. sa...

Heisann!
Så flink du er! Jeg mener, du er sånn positiv og sånt, selvom det er masse teit som jeg bare ville ha skreket for!

Men det er bra du har fått bikiniskille mens huden min tørker ut i kulden liksom =P

Og jeg bare sier det - når du kommer tilbake igjen, så er det fest og ut på byen sånn konstant! Og gå med fine kule klær og alt =D

Superkos å snakke med deg, søte!
Klem fra meg,julie - som er atttten år!! (unntakstilstand med klemming når det gjelder deg fra nå av forresten=)

mor sa...

Hallo Gjøa,
Bare gjør som faren i huset sier, det er nok tid igjen til å feste på. Pizza skal være i ovner ca. 20 min på 200 grader Celcius, sjekk om de bruker Celcius eller farenheit systemet. Da må ovnen vær mye varmere ca. 350 grader tror jeg. Nora-Tendai er her nå hun våknet før seks idag så jeg er ganske trøtt. Caos har det bra, han og jeg fant et elg kadaver forleden dag.Her er det varmt, snøen renner vekk, men det er fine forhold på Sollihøgda ifølge Andreas og Hild.Nyt sola og varmen mens du kan. Rir du alene eller sammen med andre jenter? Synes det høres litt vågalt ut at du setter avgårde på egenhånd. Det er stille her uten deg, men vi klarer oss såvidt.Gleder meg til å se flere bilder,send noen av familien da. Vet du hvor du skal etter de første 3 månedene?
Hold ut, gjør som de sier og smil selv om du synes avgjørelsene er teite. Masse hilsner Mor.

Live Karine sa...

Hei kjære Gjøa =)
selvom vertsfaren din er boms, så tror jeg ting blir bedre etterhvert, er jo forståelig at han er engstelig i begynnelsen. men kos at moren din er hyggelig da =) tenk om begge hadde vært teite
savner deg masse masse masse og gleder meg til du kommer hjem allerede ;P
kos deg videre og bli brbun og blid =D

Rolf-Erik sa...

hahahah.. eg tror jeg door av latter!!!! det med kottelettene:D:D hahaha!! SAMME GJOOR DE HEER!! haha.. du beskriver akkuratt meg ogsaa du fooler eg!! hahaha.... eg ler meg ihhjel paa enkelte ting du skriver!! jaja.. vi snakkes:D glad i deg:)